Nieuws uit de klassen

Niet-confessionele zedenleer is een vak met lef

De vrijzinnig-humanistische levensbeschouwing voerde een lange strijd voor het realiseren van een eigen levensbeschouwelijk vak, de cursus niet-confessionele zedenleer (NCZ). Sylvain Peeters

Symboliek van de feesten.

Bij een feest is het vanzelfsprekend dat we plezier maken.Toch is een lentefeest of feest vrijzinnige jeugd natuurlijk meer dan alleen maar wat vrijblijvende gezelligheid. De waarden die tijdens de

In zedenleer leer je zelf denken

Mensen denken al heel lang na over deze vragen: Het zijn levensvragen.Heb jij er al over nagedacht? Waar komt alles vandaan?Waarom leven we eigenlijk? Heeft ons leven een bedoeling? Waar was ik voor

Welkom in de Blije turnzaal

Een nieuw sportief schooljaar gaat van start. Terug tijd om samen te bewegen (vanaf heden in ons nieuw schooluniform). Hoe leuk is dat! Kijk hier voor een voorsmaakje.

Eerste schooldag

Op 1 september stapten 15 blije kinderen en hun juf aan boord van het Blije School vliegtuig en zetelden met veel plezier op de stoelenrij 2A. Het was een spannende vlucht met vele avonturen: –

We zijn er klaar voor

Alle passagiers van 4B zijn ingecheckt bij de Blije School en zijn klaar om erin te vliegen dit jaar. We pakken draad weer op en dragen vooral zorg voor elkaar.

Ready for take-off

Good afternoon passengers. This is your captain speaking. Welkom aan boord van de vlucht voor 4a richting een prachtig schooljaar. De sfeer zit goed, de batterijen zijn volledig opgeladen en onze gps

2Hands4Kids

Onze eerste typles is een feit. In het vierde leerjaar leren we op een speelse manier typen op een computer. We werken met kleurtjes, figuurtjes, verhalen en spelletjes.

Meter en peter

Joepie, de kinderen hebben kennis gemaakt met hun meters en peters van het zesde leerjaar! Eerst gingen ze samen op de foto. Daarna hebben ze elkaar wat beter leren kennen en maakten ze samen mooie

2B is ready for take off

tekst: We maakten een vriendschap collage en ontdekten hoe de KIVA afspraken zorgen voor goede vriendschappen. Op vrijdag 18 september was het strapdag. We dansten en zongen uit volle borst het

De vliegende start van 6A

We beginnen bij het begin: we kregen de opdracht om een doodle te tekenen. Niet het leukste taakje, vind ik, maar wat vinden jullie ervan? Stelten lopen: de max als je het mij vraagt. Olifantklossen

Terug naar school

Elke woensdag gaan we naar de computerklas. Daar werken we met Bas: Bas TAAL en Bas TELT. De kinderen oefenen daar dus taaloefeningen en wiskunde oefeningen. Je kan foto’s bekijken van de

September in 2A

In september kregen de kinderen van 2A heel wat opdrachten voorgeschoteld op scoodle play, leerden ze foto’s nemen vanuit verschillende perspectieven, ontdekten ze het materiaal in de

Bodypercussie

Vandaag lieten we ons lichaam spreken en experimenteerden we met geluiden gemaakt met ons eigen lichaam. We componeerden een muziekstukje en zorgden voor een ritmisch geheel. BODYPERCUSSIE

Luna

We werken in ons klasje met de schrijfmethode LUNA , net als in het eerste leerjaar. Wij oefenen in ons mapje met potlood en papier. We houden ons potlood juist vast, we zitten mooi rechtop en

Een muzische activiteit

Deze week kregen we opnieuw een leuke muzische activiteit. Na het beluisteren van een filmfragment moesten we een landschap maken en met gekleurde bladeren of met krantenpapier een positief

Kermis in het dorp

Kermis in het dorp! Dit hadden alle kleuters gezien. Een bezoek aan de draaimolen kon dan niet ontbreken. Wat waren ze enthousiast met enkel de 2e kleuterklas op de draaimolen. Nadien konden de

Filosoof in eigen klas

Eigenlijk zijn we allemaal filosofen. Filosofen zoeken voortdurend naar antwoorden op vele vragen. Ook kinderen hebben vragen: Hoe is de mens eigenlijk ontstaan? Waarom doen mensen elkaar pijn? Of

Dag mol, dag beer

In ons muzisch project rond ‘poppen’ leerden we allerlei poppen kennen, keken we naar poppentheater online, kregen we een virtuele rondleiding in poppentheater De Maan en speelden we zelf

Leesplezier met mol en beer

Lezen is plezant, zeker als je dit in de vorm van een gezelschapsspel kan doen. In groepjes van vier speelden we met de letter-en woordkaartjes van thema 1 voor de eerste keer het grote mol-en

Regenwandeling

De herfst deed vroeg zijn intrede dit jaar maar we zagen er met onze instappers de positieve kant van en leefden ons in in een leuke wandeling met de paraplu’s en regenlaarsjes . Al zingend en

Naar het bos!

Donderdag 15 oktober vertrekken we op uitstap naar het bos. Op verkenning om daarna ons WO-thema “Herfst” te kunnen aanpakken. In groepjes moesten we opdrachten uitvoeren : een bosbingo

Meter- en peterspel

Het schooljaar begint in ons eerste leerjaar altijd met de hulp van onze Meter en of Peter. Zij helpen ons doorheen het schooljaar met kleine probleempjes op te lossen. Ons wegwijs te maken op de

Naar het bos

Vandaag gingen we naar het Scheldeveldebos. Daar gingen we op zoek naar blaadjes en vruchten. Leerden we verschillende bomen kennen. We ontdekten als echte speurders sporen van dieren

Naar het bos!

Donderdag 15 oktober gingen we op uitstap naar het bos. We gingen op verkenning om nadien in de klas het thema ‘herfst’ aan te pakken. In groepjes moesten we allerlei opdrachten

Programmeren met Bee-bot

We maakten in de klas kennis met de ‘Bee-bots’. Enerzijds werkten we op de iPads, hier moesten de kinderen de bij naar het bloempje sturen door hem correct te programmeren. Daarnaast

Klasspel Child Focus

Op dinsdag 20 oktober kregen we bezoek van Philippe. Hij is vrijwilliger bij Child Focus en kwam bij ons een klasspel spelen. De hele voormiddag gingen we in groepjes op zoek naar informatie over