Nieuws uit de klassen
Vrijzinnig humanisme in de klas
In 2013 maakte Lichtpunt vzw deze korte documentairefilm over het vak
Niet-confessionele zedenleer is een vak met lef
De vrijzinnig-humanistische levensbeschouwing voerde een lange strijd voor het realiseren van een eigen levensbeschouwelijk vak, de cursus niet-confessionele zedenleer (NCZ). Sylvain Peeters
Vrijzinnige rituelen: Lentefeest en Feest Vrijzinnige Jeugd
Voor sommigen klinkt het wat vreemd om in een vrijzinnige context over rituelen te spreken. Het woord ritueel wordt door velen in verband gebracht met godsdienstige gebruiken en lijkt in die zin het
Symboliek van de feesten.
Bij een feest is het vanzelfsprekend dat we plezier maken.Toch is een lentefeest of feest vrijzinnige jeugd natuurlijk meer dan alleen maar wat vrijblijvende gezelligheid. De waarden die tijdens de
In zedenleer leer je zelf denken
Mensen denken al heel lang na over deze vragen: Het zijn levensvragen.Heb jij er al over nagedacht? Waar komt alles vandaan?Waarom leven we eigenlijk? Heeft ons leven een bedoeling? Waar was ik voor
Welkom in de Blije turnzaal
Een nieuw sportief schooljaar gaat van start. Terug tijd om samen te bewegen (vanaf heden in ons nieuw schooluniform). Hoe leuk is dat! Kijk hier voor een voorsmaakje.
Eerste schooldag
Op 1 september stapten 15 blije kinderen en hun juf aan boord van het Blije School vliegtuig en zetelden met veel plezier op de stoelenrij 2A. Het was een spannende vlucht met vele avonturen: –
We zijn er klaar voor
Alle passagiers van 4B zijn ingecheckt bij de Blije School en zijn klaar om erin te vliegen dit jaar. We pakken draad weer op en dragen vooral zorg voor elkaar.
Ready for take-off
Good afternoon passengers. This is your captain speaking. Welkom aan boord van de vlucht voor 4a richting een prachtig schooljaar. De sfeer zit goed, de batterijen zijn volledig opgeladen en onze gps
2Hands4Kids
Onze eerste typles is een feit. In het vierde leerjaar leren we op een speelse manier typen op een computer. We werken met kleurtjes, figuurtjes, verhalen en spelletjes.
Meter en peter
Joepie, de kinderen hebben kennis gemaakt met hun meters en peters van het zesde leerjaar! Eerst gingen ze samen op de foto. Daarna hebben ze elkaar wat beter leren kennen en maakten ze samen mooie
2B is ready for take off
tekst: We maakten een vriendschap collage en ontdekten hoe de KIVA afspraken zorgen voor goede vriendschappen. Op vrijdag 18 september was het strapdag. We dansten en zongen uit volle borst het
De vliegende start van 6A
We beginnen bij het begin: we kregen de opdracht om een doodle te tekenen. Niet het leukste taakje, vind ik, maar wat vinden jullie ervan? Stelten lopen: de max als je het mij vraagt. Olifantklossen
Terug naar school
Elke woensdag gaan we naar de computerklas. Daar werken we met Bas: Bas TAAL en Bas TELT. De kinderen oefenen daar dus taaloefeningen en wiskunde oefeningen. Je kan foto’s bekijken van de
September in 2A
In september kregen de kinderen van 2A heel wat opdrachten voorgeschoteld op scoodle play, leerden ze foto’s nemen vanuit verschillende perspectieven, ontdekten ze het materiaal in de
Bodypercussie
Vandaag lieten we ons lichaam spreken en experimenteerden we met geluiden gemaakt met ons eigen lichaam. We componeerden een muziekstukje en zorgden voor een ritmisch geheel. BODYPERCUSSIE
Luna
We werken in ons klasje met de schrijfmethode LUNA , net als in het eerste leerjaar. Wij oefenen in ons mapje met potlood en papier. We houden ons potlood juist vast, we zitten mooi rechtop en
Een muzische activiteit
Deze week kregen we opnieuw een leuke muzische activiteit. Na het beluisteren van een filmfragment moesten we een landschap maken en met gekleurde bladeren of met krantenpapier een positief
Kermis in het dorp
Kermis in het dorp! Dit hadden alle kleuters gezien. Een bezoek aan de draaimolen kon dan niet ontbreken. Wat waren ze enthousiast met enkel de 2e kleuterklas op de draaimolen. Nadien konden de
Filosoof in eigen klas
Eigenlijk zijn we allemaal filosofen. Filosofen zoeken voortdurend naar antwoorden op vele vragen. Ook kinderen hebben vragen: Hoe is de mens eigenlijk ontstaan? Waarom doen mensen elkaar pijn? Of
Dag mol, dag beer
In ons muzisch project rond ‘poppen’ leerden we allerlei poppen kennen, keken we naar poppentheater online, kregen we een virtuele rondleiding in poppentheater De Maan en speelden we zelf
Leesplezier met mol en beer
Lezen is plezant, zeker als je dit in de vorm van een gezelschapsspel kan doen. In groepjes van vier speelden we met de letter-en woordkaartjes van thema 1 voor de eerste keer het grote mol-en
Regenwandeling
De herfst deed vroeg zijn intrede dit jaar maar we zagen er met onze instappers de positieve kant van en leefden ons in in een leuke wandeling met de paraplu’s en regenlaarsjes . Al zingend en
Naar het bos!
Donderdag 15 oktober vertrekken we op uitstap naar het bos. Op verkenning om daarna ons WO-thema “Herfst” te kunnen aanpakken. In groepjes moesten we opdrachten uitvoeren : een bosbingo
Meter- en peterspel
Het schooljaar begint in ons eerste leerjaar altijd met de hulp van onze Meter en of Peter. Zij helpen ons doorheen het schooljaar met kleine probleempjes op te lossen. Ons wegwijs te maken op de
Naar het bos
Vandaag gingen we naar het Scheldeveldebos. Daar gingen we op zoek naar blaadjes en vruchten. Leerden we verschillende bomen kennen. We ontdekten als echte speurders sporen van dieren
Naar het bos!
Donderdag 15 oktober gingen we op uitstap naar het bos. We gingen op verkenning om nadien in de klas het thema ‘herfst’ aan te pakken. In groepjes moesten we allerlei opdrachten
Programmeren met Bee-bot
We maakten in de klas kennis met de ‘Bee-bots’. Enerzijds werkten we op de iPads, hier moesten de kinderen de bij naar het bloempje sturen door hem correct te programmeren. Daarnaast
Klasspel Child Focus
Op dinsdag 20 oktober kregen we bezoek van Philippe. Hij is vrijwilliger bij Child Focus en kwam bij ons een klasspel spelen. De hele voormiddag gingen we in groepjes op zoek naar informatie over